Ady Endre:
Kis karácsonyi ének

Tegnap harangoztak,
Holnap harangoznak,
Holnapután az angyalok
Gyémánt-havat hoznak.

Szeretném az Istent
Nagyosan dicsérni,
De én még kisfiú vagyok,
Csak most kezdek élni.

Isten-dicséretére
Mégis csak kiállok,
De boldogok a pásztorok
S a három királyok.

Én is mennék, mennék,
Énekelni mennék,
Nagyok között kis Jézusért
Minden szépet tennék.

Új csizmám a sárban
Százszor bepiszkolnám,
Csak az Úrnak szerelmemet
Szépen igazolnám.

(Így dúdolgattam én
Gyermek hittel, bátran
1883
Csúf karácsonyában.) 














MÁKTORTA
Hozzávalók:
a tésztához:
6 db tojás
10 dkg porcukor
5 dkg darált mák
8 dkg liszt
1 db citrom
1 mk. szódabikarbóna
5 dkg kristálycukor

a töltelékhez:
10 dkg margarin
10 dkg porcukor
10 dkg darált mák
10 dkg hecsedli (csipkebogyó lekvár)
            vagy más pikáns, savanykás lekvár
A tojások sárgáját a porcukorral habosra verjük, hozzáadjuk a citrom reszelt héját és levét, a lisztet, egy mokkáskanál szódabikarbónát, majd a mákot. A tojásfehérjéket kristálycukorral kemény habbá verjük. Bemelegítjük a sütőt. A habot és a  mákos  masszát finoman összeforgatjuk, úgy, hogy a hab ne törjön nagyon össze. Egy tortaformát (22 cm) sütőpapírral kibélelünk, beleöntjük a tésztát és közepes hőfokon szépen megsütjük.
A töltelékhez, a margarint, a porcukrot és a lekvárt alaposan összekeverjük; közben a mákot és a fahéjat is hozzáadjuk.
A kihűlt tortalapot ketté vágjuk és rákenjük a tölteléket (egy picit félre teszünk a széle megkenéséhez). A tetejét meg kenjük olvasztott margarinnal (nem szerepel a hozzávalók közt kb.: 2 dkg) és porcukorral meghintjük (akár kókusz vagy mandulát is szórhatunk rá).