TUDTAD !?

Receptjeim általában 4 főre szólnak, TUDTAD? a végén
Charlott Haigh: 100 természetes immunerősítő c.
(ALEXANDRA) könyvéből idézek. 2012.10.15.

NEM KELL ÍGY FŐZNI, DE LEHET!

2012. január 24., kedd

Majdnem...

A paprikás krumpli.
Nem tudom ki, hogy van vele; de szerintem a paprikás krumpli, az férfias étel, az elkészítését illetőleg meg,  olyan Apukás. Ez nálunk is az Apu reszortja, nagyon nagy szakértelemmel, tapasztalattal főzi, és ha lehet senki ne szóljon bele. Ízlelgetve, teljes átéléssel, láthatólag élvezettel alkotja meg ezt a pompás remekművet. Picit csípősen, pikánsan, egy kis kolbász, egy kis szalonna és...
A szalonna bőrke.
Kölyök koromban; amikor már rájöttem, hogy nem csak az az étel van amit Anyu elénk rak, hanem a hűtőszekrényben van még sok-sok csodálatos dolog, amivel színesíteni lehet a szürke hétköznapokat.
Nos, ebben az időben illetve ebben a hűtőszekrényben szinte mindig találtam egy érdekes kis csomagot. Egy, nem titkolhatóan többször használt, kissé gyűrött zsírpapírban, kisebb-nagyobb megszáradt, felkunkorodott szalonna bőrkék. Ez vajon mire jó?! Próbáltam elrágcsálni, de mindhiába és egy idő után az íze se volt már annyira jó. Ezt vajon miért gyűjtik?! Innentől elkezdtem figyelni a családot; kíváncsi voltam, ki fog lebukni, hogy titokban egy néma kutyát tart a lakásban :) Aztán egyszercsak, arra lettem figyelmes...
A tálalás.
Kicsi panel lakás, kicsi konyha, nagy emberek. A konyhában mindennek meg van a helye; konyhabútor, mosogató, gáztűzhely, étkezőasztal, szerencsés esetben hűtőszekrény. Azt hiszem, rossznyelvek az ilyen konyhákat "egyszemélyesnek" szokták emlegetni. Az én családom, dacolva a körülményekkel, csak azért is ragaszkodott ahhoz, hogy 4 azaz négyen üljünk egyszerre az asztalhoz. A tálalást mindig az végezte aki a legközelebb ült a tűzhelyhez, tehát Anyu. Egyetlen kivétel volt a paprikás krumpli, mert azt Apu adagolta. Mindenkinek mert egy szép adagot, de úgy, hogy közben a saját tányérjába is dobott egy-egy falatkát. Mire végzett a tálalással, addigra az Ő tányérja is, szinte tele volt már finom falatokkal, amik nem mások, mint a szalonna bőrke darabkák voltak. Élvezettel rágcsálta, néhol ropogtatta ezeket az ízletes kis darabkákat; én meg csak néztem-néztem, mígnem egyszer vettem a bátorságot és kunyiztam egy picikét belőle...
Akkor kaptam rá a szalonnára; pusztítom is böcsülettel, persze csak azért, hogy legyen bőrkém a főzéshez :) Előszeretettel használom káposztához, babhoz és a gomba levesnek is pompás ízt tud adni. A jó sűrű paprikás krumpli meg elképzelhetetlen nélküle.
A sűrűség.
Van aki hígabban, van aki sűrűbben szereti, jómagam a sűrű mellet teszem le a voksomat. Tudom ez nagymértékben függ a burgonya fajtájától is, na meg egy kis gyakorlattól is. Aputól (kitől mástól) láttam azt, hogy rizst is dob alkalmanként a paprikás krumpliba és így biztos a sűrűsége.
Hát ilyen finom sűrű, Apus paprikás krumplit akartam én is készíteni. Aztán egy-két dolgot találtam még a hűtőben...

















PAPRIKÁSKRUMPLI SPECIÁL, 
CSIRKECOMBBAL
Hozzávalók:
4 db csirkecomb
70 dkg burgonya
10 dkg rizs
15 dkg parasztkolbász
10 dkg húsos szalonna
2 fej vöröshagyma
4 gerezd fokhagyma
1 kis ü. gyöngyhagyma
2 db paprika
1db paradicsom
3 szál babérlevél
fűszerpaprika
örölt kömény
borsikafű
majoránna
bors, só
ízlés szerint egy kis csípős paprika
A felkockázott szalonnát és hagymát egy kis zsíron üvegesre pirítjuk. A combokat ketté vágjuk és addig pároljuk a hagymás alapon amíg a nyers színét elveszti, ekkor hozzáadjuk a felkockázott paprikát és paradicsomot is. Jól összeforgatjuk és kb.:10 percig fedő alatt pároljuk, majd meghintjük fűszerpaprikával, sózzuk és befűszerezzük. Felöntjük annyi vízzel, hogy éppen el lepje és pörkölt módjára főzzük. Közben a burgonyát meghámozzuk és cikkekre vágjuk. Amikor a combok már félig megfőttek, beletesszük a burgonyát és felöntjük, szintén annyi vízzel, hogy el lepje. Ekkor hozzáadjuk a felkarikázott kolbászt, a zúzott fokhagymát, elkeverjük és rászórjuk a rizst. Lefedve készre főzzük, szükség szerint belekeverhetünk, de inkább csak rázogassuk (mintha bográcsoznánk, ha meg bográcsban készítjük, akkor meg úgyis adja magát). A főzés végén, ha már minden szépen megpuhult, belekeverjük a lecsepegtetett gyöngyhagymát (ez különösebb főzést már nem igényel), ha kell utóízesítjük. 
Csak 1 tipp: a gyöngyhagyma helyett használhatunk csemegeuborkát is, vagy mindkettőt :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése